Främja utvecklingen av sensoriska färdigheter

Små baby som är synskadade ska lek och assistans för att utveckla och begagna alla sina sinnen.

Syn

Befrämja barn som har mindre syn att begagna sin vision igenom att avsyna miljöfaktorer som belysning och reflexer, färg, kontrast, storlek etc.
Låt barnet hålla material vid vilken aspekt eller distans som är bäst för dem samt befrämja dem att deplacera i närheten av till dig vid sagostunder alternativt när du sitter i ring.

Välj leksaker som har belysning, ljusa färger med kontrast. Om du använder bilder alternativt litteratur, välj bilder som är färgglada och enkla bilder framför än bilder som är visuellt röriga.
Ehuru man nyttjar fotografier, begagnad glanslös finish i stället för glansig finish för att avta bländning.

Tryck

Ge potential för att utforska taktila komponenter utav relevanta föremål och främja igenkänning av föremål genom kontakt.
Ge leksaker som innehar en antal annorlunda texturer, former, storlekar samt vikt.
Leta efter leksaker som innehar många olika fason att aktivera barnen.

Allmänna överväganden I arbetet med små baby med minskad syn

Aktivt deltagande

Som med alla baby, skall insatser samt metoder fokuserar på aktivt engagemang utav barnen i samtliga aktiviteter.
Eftersom barn med synskada ej kan lära sej genom att titta på vad som händer runt omkring dem, behöver de bilda sig “genom att göra” och interagera med sin omgivning.
Insatser borde inriktas på vidareutveckling utav oförutsedda medvetenhet samt inre motivation och drivkraft i mycket unga baby samt utvecklingen av de fysiska färdigheter som är nödvändiga för barnet att deplacera och utforska.
Barn med synskada bör ges potential att delta i samtliga de aktiviteter som de möter.
Om ett baby inte kan delta oberoende, studera fason att han kan få assistans igenom verksamheten, att låta honom genomföra de åtgärder som han kan göra oberoende

Aktivt deltagande kan vara:

Spela sociala spel samt bevilja barnet “berätta” att han önskar spela igen,
Att låta ett barn att nå en leksak som är ligga på benet i stället för att sätta den i handen,
Att ge ett baby ett urval utav vilka leksaker han önskar äga, vilken berättelse han vill höra alternativt var han önskar att man hinna sitta,

Ge förutsägbara rutiner som tillverkar att ett barnet kan kunna vad som kommer att hända följande och bevilja honom begynna nästa kliv,

Alstra sätt som barnet kan begripa de “stora bilden”

Synförlust begränsar barnets uppfattning utav ett objekt alternativt förehavande.

Exempelvis kan ett baby äga ett begränsat term “bil” om det inte ges möjlighet att studera, röra samt fiffla olika delar av en riktig bil.
På samma sätt kan begreppet “äpplen” begränsas om han ej får chans att plocka äpplen från ett träd alternativt välja dem från butiken, att administrera och konsumera annorlunda äpplen, för att göra äppelmos, äppelpaj och fruktsallad.

Exempel på fason att skapa en “stor bild” inkluderar:

Studiebesök för att studera alla aspekter av ett koncept,
Användning av rutiner och förutsebar schema;
Verklighetstrogna leksaker i barnstorlek (lekstuga, liten automobil, plaskdamm, etc).
Omvänt stjärnkikare för baby med mindre syn, och,
Användning av annorlunda verkliga föremål för att lära somliga term (till exempel med assistans utav en plaskdamm, rockring, hjul en leksaksbil att lära begreppet “cirkel”)

Visar Färdigheter som vanligtvis lärs Visuellt

För ett totalt blind baby eller ett baby som ej kan se att härma dig, kan du tarva deplacera barnet genom en aktivitet för att visa vad du önskar att han ska göra.
När du visar en ny färdighet, är det lättare att vara bakom barnet så att din anatomi är i samma håll som hans.
Så snabbt som möjligt, behöver du bevilja barnet aktivt gå igenom dessa don på egen hand.

Social duglighet är ett area som kan behöva demonstreras. Du kan behöva exponera ett barn hurdan man bjussa in en andra baby att spela, hur man turas om i spel och hur man delar leksaker.

Hands-on Interaktioner med verkliga föremål

För att lära sig om jorden behöver ett barn med synskador kunskap verkliga objekt.
Ge verkliga objekt om genomförbart, i synnerhet när ett baby lär sej ett nytt idé.
Begagna exempelvis autentisk frukt samt grönsaker i stället för plast sådana.

Underlätta funktionella samt meningsfulla tungomål

Det är inte meningsfullt att ge en non-stop språklig presentation utav allt som händer hela tiden för de större förskolebarn. För barnet är det mycket angeläget tillgängliga viktig info som barnet kan förstå samt om vad som händer just nu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *